Horn

. . . . . . . . . .

Styreårer og padler

I fundet var der dele til, hvad der blev tolket som styreårer. Der blev fundet dele til to, en ved hver ende af båden. Der var ingen indikation af, hvorledes disse styreårer havde været fæstnet til båden.
Der blev fremstillet to styreårer med rigeligt lange skafter. Anvendelsen og en eventuel fastgøring til båden måtte afvente sejlafprøvningen.

De fundne styreårer: Den øverste fra båden forende, medens den nederste del er fra dens agterende. Der var fundet 15 padler, alle forskellige. Vi valgte én udformning som standard.
Venstre: De fundne styreårer: Den øverste fra båden forende, medens den nederste del er fra dens agterende.
Højre: Der var fundet 15 padler, alle forskel- lige. Vi valgte én udformning som standard.
Foto: Nationalmuseet
Tegning: K.V. Valbjørn

I mosen var der fundet dele til 15 padleårer. At det var padleårer og ikke årer kunne aflæses af deres relativt lille længde og af det forhold, at ingen åretolle var blevet fundet. En ung helleristningsbåd (Brandskogskeppet) fra Sverige viser også, at dette skib blev drevet frem ved padling.
De fundne padleårer var alle af forskellig facon, men de havde det tilfælles, at de havde et meget smalt blad, helt afvigende fra padleårerne fra Tybringfundet, der indeholdt en stammebåd fra stenalderen. Disse paddelåres blade var meget korte og brede, nærmest hjerteformede.
Der er imidlertid fundet en smal, langbladet padleåre fra såvel Spodsbjerg som fra Øgårde i Åmosen. Begge disse padleårer, der var fra yngre stenalder, minder meget om Hjortspringfundets padleårer.

Vi valgte at standardisere padleårefremstillingen til en enkelt type.

Der blev i alt udskåret 22 padleårer. I vor standardiseringsiver overså vi, at padleårerne burde have forskellige længder, dels i overensstemmelse med mandskabets forskellige højde, og dels fordi vi havde forøget bådens spring, hvilket resulterede i, at de forreste og bagerste padlere havde svært ved at nå vandet med de standardiserede padleårer.

Færdiggørelse

Undervejs i bygningen af båden havde vi smurt bådens ydre dele og samlingerne med trætjære (identificeret i fundet). Efter færdigmonteringen blev båden igen smurt med tjære udvendigt, medens det indvendige blev mættet med linolie.
Båden var klar til søsætning i maj 1999 efter godt fem år og 10.000 mandtimers arbejde.

Kilder:

Opdateret: 2012-02-23 18:18:05.