I bededagsferien (11.-13. maj) 2001 blev der afholdt en række afprøvninger
af Tilia. Afprøvningerne blev koordineret af Max Vinner,
Vikingeskibshallen, hjulpet af Rikke Johansen, også fra
Vikingeskibshallen. Dokumentationen med fotos og video blev
foretaget af Otto Uldum, Nationalmuseets Marinarkæologiske
Forskningscenter.
Hovedformålet med forsøgene var at sandsynliggøre mandskabets mulighed for at sejle over lange strækninger
med Tilia, for derved at få en større forståelse af søtrafikken
i Skandinavien i sen Bronzealder og i tidlig Jernalder. Som
mandskab deltog igen i år Kano-
og Kajakklubben “Nord” fra Nordsjælland.
De mødte med 25 padlere under ledelse af teamchef Søren Boisen.
Endelig havde forskningscentret truffet aftale med DR 2 om at tage en række
optagelser af forsøgene samt nogle interviews. Det vil blive
udsendt 28. august i programmet “Viden om”.
Som forberedelse havde vi dels skåret 4 lange padler til brug for spant
9 og 10 og dels havde vi reduceret vægten på en række af asketræspadlerne
ved at gøre disses skafter spinklere. Endelig havde vi efter
dragebådsfolkets anvisninger skærpet paddelbladene.
Der var blevet anbragt nye brede bundbrædder, der bedre end de
eksisterende kunne støtte padlernes fødder. Disse er imidlertid ikke
arkæologisk funderede.
Fredag kl.
8 mødte godt 20 laugsmedlemmer på værftet for at søsætte
Tilia. Kl. 8.45 lå Tilia klar ved bådelaugets flydebro. Kl. 9.30
ankom dragebådsfolket i bus og ombordstigningen begyndte. Alle
blev vejede med deres gods og vand. Vejret var strålende, stort
set ingen vind og megen sol. Kl. 11 kastedes der los. De 25
dragebådsfolk,
Max og Rikke samt Fenger og Chr. Møller fra Lauget vejede med
udstyr i alt 2450 kg., vel 700-800 kg mere end den rene mandskabsvægt.
Ud
gennem Stegsvig gik det med 55 tag/min. med 6 knob. Siden faldt
kadencen til 52 tag/min. På nordkysten af Barsø gik man i land
for at vande af og spise frokost. Senere gik det videre efter
planen med et smukt besøg ind til Kalvø i Genner bugt. Tilia var
i havn igen ved 17-tiden. Der havde været øset betragteligt
undervejs. Mandskabet virkede ikke udpumpet.
Lørdag
godt 10 ankom mandskabet og ombordstigningen gik i gang.
Turen gik denne dag sydpå gennem Als Fjord og videre gennem
Alssund. Vi lagde først til land lige syd for Sønderborg Slot i
den lille sandbugt der. Der blev undervejs foretaget forsøg med
at lade halvdelen af mandskabet hvile medens resten padlede.
Hastigheden reduceredes kun med 15% (Teorien siger 22%).
Kl.14.30 startede vi igen nordpå. Tempoet var godt med 52 tag/min. Her
afprøvedes nye hvilestrategier.
1. Et spant hvilede 5 min., så overgik hvileperioden til næste spant osv.
Det betød, at mandskabet i hvert spant hvilede 5 min. og padlede
45 min. Hastighedsreduktionen lå inden for måleusikkerheden
2. Spant 10 og 5 hvilede 3 min., så overgik hviletiden til spant 9 og 4 og
så fremdeles. Den enkelte padler padlede således 12 min. og
hvilede 3 min. Denne metode reducerede hastigheden med 6%. (Det
passer med teorien).
Denne
sidste metode vandt almindelig tilslutning hos padlerne og kan
anbefales til langturssejladser.
Strækningen fra Sønderborg Slot til bunden af Dyvig, (11.5 sømil)
blev sejlet på 2 ¼ time, en gennemsnitsfart på godt 5 knob.
På en junidag med fladt vand ville en tilsvarende båd i Oldtiden, der
var på vej til sommersolhvervs-festen i Tanum, kunne sejle fra
Limfjordens østlige munding syd om Læsø til Sverige på 12
timer anvendende hvilesekvens 2. For at finansiere turen kunne de
have medbragt 2-300 kg bronzer og flintøkser.
(Afstanden svarer i øvrigt
til Als rundt, 55 sømil).