Laugets arbejdstegning - nedskaleret for at passe til denne side fra
skala 1:10 (2m
lang) - oprindeligt tegnet af Ing. Fr. Johannesen og offentliggjort af G. Rosenberg 1937.
Billedet er fra apendix i (1)
Båden er Hjortspringfundets mest imponerende enkeltstykke og er
skandinaviens ældste planke-bygget fartøj, fundet hidtil. Den er en mere end 19 m lang
kano, bygget af en bundplanke og af en side- og rælingsplanke i hver side, plankernes
ender er holdt sammen af to stævnblokke. Dette giver et kølløst, rundbundet fartøj.
Bundplanken og rælingskanterne er i begge ender forlænget i to 2 m lange opadbøjede
horn (se billedet ovenover).
Båden er for det meste lavet af lindetræ, bundplanken og stævnklodserne er låst sammen
af en lodret egetræsplanke, ligeledes er hornene holdt sammen af et stykke egetræ,
egetræstykkerne er tappet ind hornene og fikseret med egetræsnagler.
Et arrangement at 10 ribbestativer, lavet af en sædeplanke af lindetræ, to søjler og et
tværstykke af ask, det hele holdt sammen af en hasselgren, som er bundet fast til klamper
udhugne i bund- og sideplankerne. Snore til fastbinding er lavet af lindebast. Samme slags
snore er brugt til at sy plankerne sammen, der er ikke brugt metal noget sted i båden!
Båden er 13 m lang og 2 m bred indvendig, 0,7 m høj midtskibs og planketykkelsen
varierer fra 3 cm i bunden til 1,5 cm ved rælingen, håndværket har været så godt at
vægten kun har været ca. 500 kg, med 24 mands besætning og deres udstyr ombord, har
totalvægten været ca. 2500 kg. Dybgangen har da været ca. 30 cm.