350 f.v.t. |
Båden blev bygget et eller andet sted i det baltiske område. |
3xx f.v.t. |
Båden blev erobret på Als og ofret i mosen. |
1880 - 1889 |
Ved tørvegravning blev der fundet dele af båden. |
1915 |
Inspektør Jens Raben fra museet i Sønderborg blev informeret om fundet
af båd- og våbendele. |
1921-1922 |
Båden blev udgravet af G. Rosenberg. |
1921-193x |
Båden blev konserveret
og udstillet på Nationalmuseet i København. |
1937 |
Bogen Hjortspringfundet
blev udgivet ved H.M.S Kong Christian X's 25-års regeringsjubilæum. |
1960'erne |
Båden blev nedtaget for rekonservering og pakket ned i et magasin. |
1971 |
Forsøg på at lave en kopi i løbet af 3 uger af spejdere ved
Vikingeskibs Museet i Roskilde. |
1986 |
En ny opstilling af båden på
Nationalmuseet blev muliggjort med økonomisk hjælp fra Nationalmuseets Venner, under
protektion af H.K.H. Kronprins Frederik. |
1987 |
Mosen blev genåbnet og to af de fundne tyve træfragmenter
fra båden
blev C14-analyseret. |
1991 |
Hjortspringbådens Laug blev stiftet i juni måned. |
1991 - 1994 |
Informationsindsamling og træningsperiode - der blev lavet to sektioner
af båden i fuld skala, et midter- og et stævnstykke. |
Efterår 1993 |
De to prøvestykker var udstillet på Vikingeskibs Museet i
Roskilde. |
Februar 1994 |
Træ fældes i Polen og bådbygningen starter. |
Marts 1994 |
De to prøvestykker var udstillet i München ved håndværksudstillingen Exempla
94. |
Marts 1996 |
Bundplanken er færdig og de to stævnstykker syet / naglet på. |
Juni 1997 |
De to sideplanker er færdige og syet til
bundplanken og stævnklodserne. |
September 1997 |
The Eight International Symposium on Boat and Ship Archaeology, blev
afholdt af The
Polish Maritime Museum i Gdansk, Polen, 24-27 september. Vi deltog med
to indlæg. |
April 1998 - september 1998 |
Vore prøvestykker i fuldskala er kernen i en særudstilling i
Hjemsted Oldtidspark om Hjortspringfundet,
sammen med nogle af vore våbenkopier og værktøj.
Hjemsted Oldtidspark er et museum for den
tidlige jernalder og en oplevelsespark. |
August 1998 |
Rælingsplankerne er nu færdige og ved at
blive syet til sideplankerne og stævnklodserne. |
December 1998 |
Rælingsplankerne er nu syet til sideplankerne og stævnklodserne på nær nogle få cm i
agterenden.
Den forreste halvdel af rælingen er færdigbearbejdet. |
Januar 1999 |
Det første ribbestativ (nr. 6) er nu bundet
til plankerne og de resterende er i forskellige grader af færdiggørelse. |
9 februar 1999 |
Det sidste sting er udført i
syningen af skroget. |
6 maj 1999 |
Båden er færdig ! |
5 juni 1999 |
Søsætningsfest i Dyvig.
Bogen Tanker om Hjortspringfundet og Als i keltisk jernalder udgives. |
9 - 11 september 1999 |
Den første virkelige test af Tilia blev foretaget
sammen med 13 personer fra Vikingeskibshallen i Roskilde. Båden
blev udsat for følgende eksperimenter:
- Acceleration
- Hastighed
- Stopdistance
- Vendediameter
- Forskellige stabilites- og hydrostatiske forsøg
i et virkeligt smukt vejr.
Forsøgene fortsætter næste år.
|
6 maj 2000 |
I
anledning af, at det den 6. maj er 50 år siden at Tollundmanden, et af
de mest kendte moselig, blev udgravet, har Silkeborg Museum planlagt en
festlighed lørdag den 6. og søndag den 7. maj.
Tilia Alsie var inviteret til at deltage aktivt i denne fest. |
31 august - 3 september 2000 |
Tilia
blev testet igen, denne gang blev mandskabet forøget med et hold
padlere fra Dragebådsklubben Viking fra Farum, 22 i alt incl.
trommeslager.
Resultaterne var meget opløftende:
- Max. hastighed: 8,2 knob !
- En uventet god opførsel i skidt vejr - 1m bølger og 10 m/s
vind (billedet ovenover).
På grund af det dårlige vejr blev en planlagt tur rundt om
Als udsat til maj næste år.
|
December 2000 |
The Ninth International Symposium
on Boat and Ship Archaeology, blev holdt i Venedig, Italien. Vi
deltog med to mand. |
Maj 2001:
Langturssejladser ved Als |
|
Magsvejr på Aabenraa fjord. |
|
|
For anker ved Sønderborg Slot. |
I bededagsferien (11.-13. maj) 2001 blev der afholdt en
række afprøvninger af Tilia. Afprøvningerne blev koordineret af Max
Vinner, Vikingeskibshallen, hjulpet af Rikke Johansen, også fra
Vikingeskibshallen. Dokumentationen med fotos og video blev foretaget af
Otto Uldum, Nationalmuseets Marinarkæologiske Forskningscenter.
Se hele historien
med større billeder (64 kB).
|
3 juni, 2001 |
Havde Hjortspringbådens Laug 10 års jubilæum. Dette
fejredes med et arrangement for medlemmer og sponsorer i Lindeværftet den
1. juli kl. 13.
|
16 juni, 2001 |
Sejlede Tilia Alsie til Hardeshøj
og tilbage igen.
Anledningen til besøget er indsættelsen af den ny
færge til Ballebro. Agnes Nielsen fra byrådet havde på kommunens vegne
henvendt sig og bedt os deltage i festlighederne med Hjortspringbåden.
Cirka 30 medlemmer deltog i jernalderdragter.
Vi startede fra Lindeværftet kl. 09.00, og vi
returnerede fra Hardeshøj kl. 14. Der blev også medlemssejlads ved
Hardeshøj.
Vi sejlede en tur over til Ballebro, hvor vi blev
modtaget med begejstring.
|
25 juli, 2001 |
I anledning af
Augustenborgs 350 års byjubilæum besøgte Dronning Margrethe og Prins
Henrik byen om bord i Kongeskibet.
Vi deltog i festlighederne med Tilia Alsie og ca.
25 medlemmer i jernalderdragter. Aftenen før blev Tilia trukket til
Augustenborg fjord efter en motorbåd og med 6 mand ombord. Vi fortøjede
den ved vikingelavets naust, og 3 af vore medlemmer overnattede ved
båden. Næste formiddag trænede vi i at padle i takt og hilse med
padlerne.
Kongeskibet ankrede op et stykke ude i fjorden, og
da chaluppen sejlede ind til modtagelsen i havnen, fulgte vi med ved
siden af.
Senere på dagen deltog vi i Augustenborg Roklubs
jubilæums- og indvielseshøjtidelighed. De havde 75 års jubilæum og
indviede en tilbygning til klubhuset. Prins Henrik førte saksen, da
huset blev taget i brug.
Bagefter kom Prinsen ud på broen, hvor vi lå med
båden og 24 mand ved padler, styreåre, tromme og øse. Meget interesseret
spurgte han Magda Pedersen, Jørgen Jessen og Dan Feldfoss, der sad i
forstavnen om vores båd og historien bag den. Pludselig kom spørgsmålet:
Kan der blive tid til en lille sejltur?” Og det blev der så.
En del medlemmer prøvede at sejle med Sebbe Als.
|
28 august, 2001 |
Var der en fjernsynsudsendelse om
Hjortspringbåden på DR2 i
udsendelsesrækken: Viden Om, se
pressemeddelelse. |
5. april, 2003,
kl. 14:30 |
Hvad Haanden former er Aandens Spor
Hjortspringbåden rekonstrueres
Vores bog om Tilias tilblivelse udkommer.
|
15. april, 2003
-
14. april, 2004 |
Tilia Alsie udlånt
til
Archäologisches Landesmuseum, Gottorf.
Udstillingen er kommet i stand som et
"bytte" for Nydambåden, som er hjemmehørende her, mens denne
er udlånt til Nationalmuseet i København som en del af
udstillingen:
Sejrens triumf.
Norden i skyggen
af det romerske imperium.
18. maj 2003 var der sejlads med Tilia på Slien,
bemandet med laugsmedlemmer. |
2. august, 2003 |
Bogen:
Ships and boats of the north - volume 5
Hjortspring
A Pre-Roman Iron-Age Warship in Context
Blev præsenteret ved en sammenkomst på Nationalmuseet. |
22. - 26. september
2003 |
The tenth International Symposium on Boat and Ship Archaeology,
blev afholdt i Roskilde. |
3. juli, 2004 |
Tilia som filmstjerne!
Filmselskabet Agaton i Sverige har fået til
opgave at lave en film om Nordisk Oldtid for STV.
Det blev til 3 udsendelser i det Svenske TV og en kraftigt
redigeret udgave i DR.
Vi har de 3 STV udsendelser på DVD, de to første
virker. |
30. april, 2005 |
Stævnstykket og Dan's Model fragtes til Simrishamn i
Sydsverige til udstillingen:
|
5. juni, 2006 |
Medlemssejlads på den Nye Mjels Sø
Anledningen er, at Oksbøl Friskoles
Støtteforening sammen med Lokalforeningen lavede et
indvielsesarrangement for søen med klipning af rød snor,
forskellige søværts aktiviteter, vandretur fra Mjels til
Broballe ad stien på dæmningen, afsløring af skulptur og
samling på friskole med salg af kaffe m.v.
Søsætningen skete ca. kl. 13 fra Næsvej og
indvielsen af søen foregik kl. 14 ved det gamle pumpehus
ved Færgevej i Mjels (nederste
højre hjørne på kortet).
|
1. juli, 2006 |
Fælles arrangement med de
tre
bådelaug. Der sejledes fra
Dyvig til
Sottrupskov, hvor der var åbent hus lørdag eftermiddag.
Bo Iversen fra TV2
Bornholm i arbejde ombord i Tilia.
Billederne skal bruges
til en udsendelse om Bornholms helleristninger. |
12. august, 2006 |
Historisk dag ved søen i Nordborg
Formålet er at lære børn og voksne om vores fortid gennem leg,
skuespil og arbejdende værksteder.
Fortiden er tiden fra Stenalderen og frem til hertugtidens afslutning på
Nordborg Slot.
I Nordborg er en række spændende historier, der er værd at levendegøre
for både børn og voksne. der er bl.a. historien om, hvordan Hjortspringbåden blev lev nedsænket i
Hjortspring Mose som krigsbytteoffer i Jernalderen. Det er historien om
vikingernes virke på Nordals med skibsspærringer ved Stegs Vig. Det er
historien om hertugernes liv påp Nordborg Slot og jagtslotte i området.
Der opstilles en mindre "landsby" med arbejdende værksteder. Landsbyen
består af otte udstillingstelte placeret i hesteskoform ned mod søen,
således at rekonstruktionen af Hjortspringbåden,
færøbåden Ottar Als og
umiakken fra
Odsherred indgår som en
del af landsbyen, hvor de besøgende kan se og evt. prøve en sejltur på
søen.
Værkstederne bemandes af personer i historisk klædedragt. Gammelt
håndværk med smedning, kartning og spinding, læderarbejde, udskænkning
af mjød, pilefletning, bagning over åben ild osv. Besøgende vil kunne
deltage og få et minde med hjem.
På landsbyens "torv" laver man skuespil/optrin og der vises kampscener.
Beretning fra et par gaster:
På kapertogt med Tilia Alsie
Historisk hævntogt? Eller når der går dreng i den…
Historisk sensation: Tilia Alsies jernalderbesætning
kaprer Sebbe Als’ færøbåd Ottar Als Tid: lørdag den 12. august 2006 kl. ca. 13.30 Sted: Nordborg Sø
Vi lægger fra land ved halvøens nordlige bred og ror i
takt med de dumpe trommeslag. Båden skyder en god fart. Vi
runder halvøen… Men inden vi lægger os i læ foran markedspladsen, får vores
anfører øje på det fremmedartede, ubevogtede fartøj Ottar,
der storagtigt er blevet lagt til kyst uden at agte vor
fortrinsret til hæderspladsen. Samme fartøj som ved dagens
første sejlads havde formastet sig til at udfordre vor
stolte krigskano Alsie – selvfølgelig uden mindste held! Anføreren lægger en dristig plan. Vi sejler tyst hen til
Ottar og får tag i fortøjningen. Da vi forsøger at trække
ankeret om bord, gør de undersøiske – i form af en træstamme
på bunden – modstand. De holder godt fast. Til sidst giver
de dog tøvende slip på ankeret, hvorefter vi møjsommeligt
manøvrerer bort og får sat fart på Tilia. Med Ottar på slæb. Ottars mandskab øver kun ussel modstand. Hellere end djærvt
at forsvare endsige at give agt på deres fartøj, mæsker de
sig med stegt svin, øl og mjød på markedspladsen. Først
skammeligt sent bliver det dem var, at Ottar er blevet
kapret. Dåden lykkedes således uden mindste gny – om end der
undervejs opstod en noget skamfuld situation, idet det store
ror på Ottar var blevet surret, hvilket næsten umuliggjorde
manøvrering af Tilia. En snarrådig dåd fra en gæsteroer fra Odsherred reddede os
dog fra forsmædelig vandgang og nedtur: Han bordede resolut
Ottar og fik frigjort roret. Tilia fremviste herefter stolt ”krigsbyttet” for folkeskaren
på markedspladsen og bragte derefter højsindet byttet til
lands igen. Dog ikke tilbage til markedets hædersplads, men
til en afsides bro syd for halvøen.
For de af os der ikke var øvede medlemmer af
skibsbesætningen, var det en på mange måder oplevelsesrig
dag at deltage i ”Historisk dag ved søen”. Ikke mindst på
grund af kapringen. Skægt at opleve, hvordan kådhed og
eventyrlyst fik greb i voksne, modne mænd. En båd og
udklædning gør noget ved folk. Der var ikke langt fra tanke
til handling. Alle var med på den og sjovt var det – og
pludselig en lille smule farligt – men pyh – det gik jo.
At ”fjenden” så oplevede det på en noget anden vis,
fremgår af beretningen på
Sebbe Als’ hjemmeside:
” Tilias besætning hører desværre til den misundelige
slags. De tog en tur mere rundt om slotsholmen, fandt Ottar
ved bredden, og horder af besøgende der stod og beundrede
hende. Opsatte på nid hoppede et par ombord i Ottar, kastede
los og fik et slæb af Tilia, over til broen vi var startet
fra. Der gjorde de Ottar fast, og holdt så paradesejlads
foran plænen, i et forgæves håb om at kunne stjæle billedet. Ottars besætning tog sagen med ophøjet ro. Mest fordi der
var udsalg på det sidste af den helstegte gris, og både
ølstand og mjødsælger havde stadig et anstændigt lager.”
Sammesteds anfører de dog også: “Tilia” er et ualmindeligt flot stykke håndværk. Selv om
hun er noget længere end Ottar, har hun cirka samme
drejekreds. Hun virker meget let, og manøvrerer fint med en
motiveret besætning. Besætningen havde så oven i købet
trukket i oltidstøjet, så de gjorde et flot indtryk.”
Men at der var ”kappestrid i luften” forstår man ud fra
dette citat: ”Vi fik roet os frem så vi lå neden for græsplænen, så
kom Hjortspringbåden, “Tilia”, rundt om slotsholmen. De
skulle da osse lige over til os og sige mojn. Vi hilste pænt
og udvekslede de obligatoriske småfornærmelser - de har jo
trommeslager med, så der kom lidt sidebemærkninger om
‘galejslaver’ contra ‘frie mænd’ osv.”
At dagen startede med at himlens sluser bogstaveligt talt
åbnede sig og udøste al den regn, der havde hobet sig op
henover en knastør sommer, medførte desværre, at
folkemængden på markedspladsen, i hvert fald ikke fra
starten af, blev så stor som forventet. Men ved middagstid
klarede det noget op, og flere folk kom til og nåede at
opleve den herlige historiske stemning i slottets smukke
rammer. De flotte boder præsenterede fint de forskellige
markedsaktiviteter. Vildsvin, mjød og øl skabte velvære og stemning.
Vilde vikinger på deres smukke islandske heste viste os
fornøjelsen ved ridning på denne særlige nordiske hestetype. Bueskydning og meget mere fornøjede små og store.
En herlig dag i samvær med engagerede mennesker, bl.a.
Svend Ulstrup og ledsager fra Odsherred, medbringende
umiakken, en let arktisk skind-båd (her var skindet dog
erstattet med lærred). Svend Ulstrup gav os desuden en
imponerende opvisning i sin kajak, som han snurrede rundt i
på utallige måder, hvor han havde hovedet ligeså meget under
vand som over. Flot.
Det er herligt, når det sådan en dag lykkes at få leg og
alvor til at flyde sammen således, at små og store, sjove og
hyggelige oplevelser står tilbage i hukommelsen i et bredt,
farverigt og uddybet perspektiv.
Asta & Finn Broesby-Olsen. |
4. - 7. august,
2006 |
Tilia Alsie har været brugt til forsøg med (rå)sejl.
Det har været efter oplæg fra Boel Bengtsson, Mönlycke, Sverige. Hun
har en Mastergrad i maritim arkæologi fra Southampton University,
UK. Forsøget gentages ikke! |
3. marts,
-
27. juni, 2007 |
Tilia Alsie er lånt ud til en udstilling på:
Archäologisches
Museum Frankfurt
i særudstillingen:
"Hjortspring
– das Kriegsschiff aus dem Opfermoor".
Tilia på plads i udstillingen: "Hjortspring
– das Kriegsschiff aus dem Opfermoor".
I baggrunden ses vitrinen med originale funddele fra
Nationalmuseet i København.
|
. |
Fortsættes ... |