|
2000
2000-09-03: Tilia på Als Fjord.
Billedet
(5)
og tekst er på
(56 kb) |
Den første "hav"-tur med Tilia på
Als Fjord, 3 sep. 2000. Læs
om turen. |
2000-05-06: Tilia på Gudenå.
1999
1999-06-05: Båden er søsat officielt og døbt
Tilia Alsie.
Billedet
er på
(41 kb) |
Tilia på sin første sejlads, 29 maj 1999
i Dyvig. Se omtale af alle 5 sejladser i 1999 her. |
1999-05-06: Båden er færdig !!!
Billedet (4) er på
(70 kb) |
Båden er nu færdig og parat til sin jomfru sejlads den 5
juni i Dyvig. |
1999-02-09: Det sidste sting er
syet på skroget!
Billedet (4) er på
(107 kb) |
Den afsluttede syning af de sidste planker. Den benyttede metode, som ses
på det nederste billede til venstre, til samling af rælingskanterne er udviklet af
Lauget, der er ikke fundet nogen dele i fundet som viser disse detaljer, det nærmeste er
tre syhuller i et stævnstykke lige under rælingskanten. Forbindelsen er lavet ved at
bore to 8 mm huller vinkelret på det skrå snit i rælingen i 65 mm afstand og herigennem
trække sysnoren to gange og på indersiden sno den løse ende fire gange om den faste
part inden det hele strammes op. Afslutningen sikres med et par knuder ned ad syningen ag
rælingdplanken (detaljerne ses bedre på dette store billede). |
Billedet (4) er på
(83 kb) |
Et antal ribbestativer er nu sat sammen og bundet til klamperne
på indersiden af båden.
Billedet (4) er på (150 kb) |
Et ribbestativ består af en robænk af lindetræ, to søjler
(en ved spant nr. 1 og 10) samt en dæksbjælke af ask, det hele holdes sammen af en
hasselgren, som går gennem huller i enderne af førnævnte dele. Ribbestativerne bindes
til klamperne med tre-slået snor af lindebast, 6-7 mm i diameter og ca. 80 cm langt,
detaljerne kan ses i det midterste billede til
venstre.
|
Billedet (4) er på (131 kb) |
Billedet (4) er på (111 kb) |
1998
Ved udgangen af december var den forreste halvdel af
rælingsplankerne syet færdig til stævnstykket og rælingen og forlængelsen på
stævnstykket er færdigbearbejdet til endelig form. I den anden ende mangler der kun 25
cm syning langs stævnstykket, det kan først gøres når rælingens overkant er rettet
ind i "niveau", det vil være færdigt først i februar.
Båden er så parat til at blive sat ned på gulvet for montage af de øverste horn,
som det kan ses på det venstre billede herunder er der ikke plads dette for loftet nu.
Ved udgangen af oktober mangler rælingsplankerne "kun"
at blive færdigtilpasset ved tre af enderne ved stævnstykkerne, bagbord side for er
færdigsyet, pånær de sidste to sting, der skal afvente rælingens slutbearbejdning.
Styrbord side for, mangler at blive syet på de sidste 2 x 50 cm, langs sideplanken og
stævnstykket.
I agterenden er den sidste tilpasning ved at blive foretaget, der mangler
i alt ca. 2 m
syning.
I den forreste halvdel er rælingen "nivelleret" og bredden tilpasset
rælingsforlængelsen på stævnstykket, den er ca. 5 cm bred og 2 cm høj yderst, 3 cm
inderst ved planken, kanter er afrundet.
Som det ses på billedet til højre, er skabelonerne i båden erstattet af
afstandsstykker, som senere skal erstattes af toftearrangemenerne (ribbestativ).
Tofterne er ved at få den sidste afpudsning, tværstykker og søjler er groft tildannede
og er ved at blive udmålt i båden.
Der eksperimenteres i øjeblikket med tilpasning af hasselgrene til samlingen af
ribbestativerne, grenene skal være ca. 3 cm tykke og kunne krummes i facon efter de 10
klamperækker, det kræver at der er en tilstrækkelig saftspænding i grenen for at den
ikke skal knække.
Først i august er de to rælingsplanker færdige og placeret på
deres plads i båden. De nederste kanter er groft tilpasset til sideplankerne i hele
længden og på de midterste 6 m er kanterne færdige.
Syningen startes midtskibs og der sys samtidigt i begge sider, i begge retninger (for
og agter) og der er nu syet 4 m, rælingsplankerne er "låst" til sideplankerne
med 50 cm afstand. Dette for at sikre at båden ikke bliver skæv undervejs, vi
kontrollerer med lodsnore fra en line udspændt over båden, ned til 3 fix-punkter i
bundplanken.
Stævnenderne af rælingsplankerne er "låst" til hinanden hen over
stævnklodserne, for at sikre rælingen og dens forlængelse på stævnklodserne kan komme
til at passe sammen.
Onsdag, den 4 februar 1998, blev den sidste
rælingsplanke, bagbord, limet sammen til den endelige bredde, som fortalt for styrbords
planke nedefor og det overflødige materiale er nu
næsten fjernet.
Et par af robænkene er færdiggjorte så langt at den endelige tilpasning til båden
og ribbestativet kan foregå i båden, når rælingsplankerne er syet fast til sideplanker
og stævne.
En større samling af padler (af ask) er færdige, den slags arbejde bliver brugt ind i
mellem, når der ikke er plads til alle ved de store træstykker.
1997
I august 1997 blev de to sideplanker syet fast til bundplanke og stævne og er allerede
blevet reparerede i agter ende, idet der var nogle lange revner midt i plankerne - i begge
sider - de blev repareret ved at sy tynde lister af asketræ på plankerne. Denne teknik
er også brugt på båden i jernalderen og er beskrevet i Hjortspringfundet.
Det nedre horn - på billedet til venstre - er nu færdigtilpasset og det i agter ende
under arbejde. Hornene og bundplanken er samlet med fer og not og bliver senere også
limet, sandsynligvis med en lim lavet af birketræstjære og bivoks, og derefter forsynet
med to egetræsnagler igennem feren.
De to rælingsplanker er stadig under bearbejdning, de er ikke brede nok, så vi er
nødt til at forøge bredden ved at lime 6 cm tykke planker til hver rælingsplanke (øv!)
således at den samlede bredde er større end 55 cm midt på plankerne.
Dette blev gjort 19 november 1997 for styrbords planke (se billedet), hvortil fire stykker træ er blevet limet.
Limfugerne er 10 cm brede langs planken og 20 cm imellem tilsatsstykkerne, fugetykkelsen
er forsøgt holdt under 0,7 mm
Limen er en tokomponent epoxy - System West - med en silica-filler. Arbejdet er udført
af en ekspert i brug af denne lim: Bådebygger Arne Wahl, Stenstrup Bådebyggeri og
Trævarefabrik.
Planken er nu under bearbejdning, hvor tykkelsen reduceres fra 6 cm til 1,5 cm, undtaget
hvor klamperne skal være, det er de ribber der ses på dette billede.
Bagbord planke er ved at blive forberedt til limning.
1997-05-13, vi er nu tæt på at have afsluttet syningen af
de to sideplanker til bundplanken og de to stævnstykker. Det har været ganske
vanskeligt, plankerne har en skråtskåret overlapning af 20 til 25 mm bredde og en
tilpasnings tolerance under 1 mm, for at tætningsmaterialet holdes sikkert mellem
plankerne.
Afstanden mellem sy-stingene er ca. 70 mm langs plankerne og 50 mm langs
stævnstykkerne. Sy-materialet er en to-slået 5 mm line, lavet af lindebast
og indsmurt
i trætjære. Syningen er fortløbende med to tørn i hvert sæt syhuller (6 mm), der
bruges et dobbelt låsende knob - som beskrevet i Hjortspringfundet.
Til tætningsmateriale har vi valgt kartet ubehandlet fåreuld, som derefter er dyppet
i en varm blanding af oksetælle og linolie (80% / 20%)
Før syningen af plankerne, er disse blevet imprægneret med trætjære (den brune
farve som ses på billederne på denne side).
1996 -- Nogle overskrifter
Båden, som den så ud 1996-10-31
på Lindeværftet.
Bundplanken er færdig og de to stævnklodser er syet på plads.
Alle skjulte flader er blevet imprægneret med trætjære (fyrretræ). For at gøre
syningen vandtæt, er der placeret en tætning af fåreuld, dyppet i en oksetalg
/ linolie-blanding (80%/20%) mellem fladerne.
Stævnblokkene er blevet sikret til bundplanken med bredt bræt, 2,5 cm tykt, af eg,
tappet igennem det øvre horn og ned i bundplanken, begge steder er brættet sikret med to
gennemgående egenagler (30 x 15 mm).
Et skelet af spånplader (9 stykker, som ses på billedet ovenover), med form af
bådens indre, er blevet fæstet til bundplanken (bindinger) for at fungere som
midlertidige ribber, mens side- og rælingsplankerne sys fast. Syningen vil begynde sidst
i oktober med de to sideplanker.
Dette arrangement giver de besøgende et godt indtryk af bådens størrelse
(den ER
stor).
Den ene rælingsplanke er tæt på endelig tykkelse (1,5 cm), den anden råt tilhugget.
Indtil slutningen af 1997, har vi haft ca. 4600 (1043 i 97 og
1656 i 1998) besøgende på Lindeværftet, fordelt på følgende lande ud over Danmark:
Tyskland |
Skotland |
Letland |
Holland |
England |
Island |
Sverige |
Frankrig |
Bangladesh |
Norge |
Indien |
Schweiz |
Grækenland |
Rumænien
|
Luxembourg |
Belgien |
Rusland |
Kina |
Spanien |
Canada |
Grønland |
|
|
|
Note: Grønland er en del af Danmark, men langt væk.
Så er man nødt til at møde op på Lindeværftet på Ellehave i
Holm (123 kB), en lille
landsby på det nordlige Als (86kB).
Hvis det er for langt væk, så er der også en mulighed i Feedback.
|