I år 1999 var Hjortspringbåden i vandet 5
gange. Den vigtigste begivenhed var selvfølgelig den officielle søsætning på
Grundlovsdag, men ugen forinden den 29. maj blev båden prøvesøsat. I august var
båden i vandet 2 gange - den 15. august var der arrangeret sejladser for de
medlemmer, der ikke var plads til ved søsætningen og den 21. august sejlede
Tilia på Nordborg Sø ifm. Nordborgs udnævnelse til årets kommune 1999. Endelig
var båden i vandet i september, for at foretage prøvesejladser sammen med
Nationalmuseets Marinarkæologiske Forskningscenter.
Prøvesøsætning.
Lørdag den 29. maj 1999 fik kopien af
Hjortspringbåden for første gang vand under kølen. Dagen var en generalprøve på
den officielle søsætning ugen efter, så både besætning og øvrige deltagere var
mødt op lørdag morgen – i smukt solskin. Båden blev båret ud og sat på
vognen.
Derefter kørte vi i procession ned til Dyvig, hvor søsætningen skulle
foregå.
Båden blev atter løftet af vognen og båret ud i vandet, og vi kunne alle ånde
lettet op da vi så at båden flød let og elegant på vandet, og kun tog beskedne
mængder vand indenbords. Følelsen ved at se båden på vandet efter 5 års arbejde
kan ikke beskrives. Båden blev trukket over til en bådebro, hvor de værste utætheder
blev lukket med oksefedt. Så kom det store øjeblik hvor besætningen kunne gå om
bord og endelig kunne vi lægge fra land og padle båden et par gange frem og
tilbage inderst i Dyvig. Takten var ikke alt for god, men båden var forbavsende
let at padle. Det var straks lidt sværere at styre båden – det var ikke muligt
at vende båden vha. styreåren, så vi måtte vende båden vha. padlerne. Efter et
par ture blev båden atter båret på land og kørt tilbage til værftet.
Søsætning.
Grundlovsdag skulle så være den store,
officielle søsætningsdag. Besætningen mødtes i Lindeværftet for at bære båden
ud på vognen og andre deltagere mødtes i Dyvig for at forberede de øvrige
aktiviteter i festligholdelsen. Alle var klædt i jernalderdragter. Alt var
planlagt, men vejrguderne var ikke helt på vores side, så en time før start
åbnede himlen for sluserne. Vi var spændt på hvor mange tilskuere der ville
komme, specielt når vejret ikke var med os, men de første biler begyndte at
ankomme og så blev det ellers ved. På et tidspunkt var der kø fra midten af
Nordborg til Holm, mellem 2 og 3 kilometer. Klokken 14 satte vi processionen i
gang som planlagt og på dette tidspunkt var regnen heldigvis næsten holdt op.
Forrest kom båden efterfulgt af en flok jernalderbørn og en kærre med gudinden
Nerthus trukket af 4 slaver. Bagerst kom et mandskor, der messede undervejs. På
den sidste del af turen blev vi fulgt af 10 lurblæsere. Langs hele ruten var
der mange tilskuere, der efterhånden sluttede sig til optoget. I Dyvig blev vi
modtaget af ca. 4.000 tilskuere.
Formanden for
Hjortspringbådens Laug holdt en tale på bådens vegne, hvorefter diverse talere
roste laugets arbejde og det flotte resultat. Vores togt med båden blev
velsignet af en ypperstepræst og så blev båden løftet af vognen og båret ud i
vandet under fanfare fra lurblæserne. Båden blev trukket over til en bådebro og
besætningen steg ombord. Båden blev døbt af gudinden Nerthus med følgende
ord:
Oh båd – jeg dig
velsigner og døber
Tilia Alsie er navnet du skal
bære
Gør din egn og dit tapre mandskab ære
Når du med stævn og åre bølgen kløver
|
Fortøjningerne blev
kastet og Tilia Alsie sejlede af sted under store klapsalver fra de mange
tilskuere. Vi sejlede frem og tilbage langs kysten, så alle tilskuere kunne
beundre båden. Der blev arrangeret en ekstra sejlads, hvor andre medlemmer og
venner af lauget fik mulighed for at prøve båden. Under denne anden sejlads fik
vi overrakt et egetræ fra vikingeskibet Freja fra Hejlsminde. Efter denne tur
blev båden atter båret på land og anbragt på vognen, så tilskuerne kunne få
lejlighed til at se båden på nærmere hold.
Tilskuerne kunne nu
gå rundt og se på de øvrige aktiviteter på markedspladsen. Der var bl.a. fremstilling
af tovværk af lindebast, pilefletning, pottemager og fiskehandler. Jernalderbørn
solgte amuletter. De sultne kunne nyde en portion vildsvin og de tørstige kunne
købe mjød og vin i lerkrus dekoreret med et billede af båden. Ved femtiden blev
båden kørt tilbage til værftet og på det tidspunkt begyndte det igen at styrte
ned, så selv om vejret kunne have været bedre, var vi alligevel heldige med
tørvejr under selve arrangementet.
Sejlads for medlemmer.
Søndag den 15. august var der arrangeret
sejlads for de medlemmer, der ikke havde haft lejlighed til at prøve båden ved
søsætningen. Samtidig skulle vi øve os i at stige ombord i båden fra vandet.
Ved prøvesøsætning og søsætningen var vi steget ombord fra en bådebro, men den
21. august skulle vi sejle på Nordborg Sø, hvor vi ikke havde en bådebro til
hjælp. Det var forbavsende let at stige omborg fra vandet, så det var ikke et
problem.
Sejlads på Nordborg Sø.
Lørdag den 21. august blev Nordborg udnævnt
til Årets Kommune 1999 ved et arrangement på Nordborg Slot. I den anledning var
vi inviteret til at sejle på Nordborg Sø. Først skulle vi have transporteret
Tilia fra Holm til Nordborg, så vi spændte vognen efter en traktor og kørte i
gangtempo til Nordborg med 4 medlemmer til fods ved siden af vognen til at
rette op på kursen. Vel ankommet til Nordborg Slot blev båden søsat og vi sejlede
frem og tilbage på søen i ca. 3 kvarter, hvorefter båden igen blev båret i
land. Efter overrækkelsen af prisen for årets kommune kørte vi båden op gennem
byen til rutebilsstationen, hvor tilskuerne kunne se på båden et par timer.
Prøvesejladser.
Den 8. til den 11. september havde vi besøg af
11 personer fra Vikingeskibsmuseet i
Roskilde som i samarbejde med lauget skulle foretage forsøg med
Hjortspringbådens sejlegenskaber.
Båden blev sat i vandet onsdag aften i Dyvig
og sejlet over til lystbådehavnen, hvor den blev fortøjet ved en bådebro. Båden
skulle blive i vandet indtil lørdag aften, så for at sikre båden blev der holdt
vagt om natten. Selvom det var tæt på midten af september foregik sejladserne i
et pragtfuldt vejr, så vi kunne sejl rundt i shorts og T-shirts. Sejladserne
lørdag foregik frem og tilbage i Dyvig og med enkelte afstikkere ind i
Mjelsvig. Vi afprøvede forskellige vendeteknikker og foretog hastighedsprøver
og når vi kom i land om eftermiddagen var arme og skuldre godt ømme.
Procession i Nordborg.
Ud over sejladserne deltog vi i 1999 også i
Nordborg Håndværkerforenings 125 års jubilæum den 8. oktober. I den forbindelse var der arrangeret et
optog gennem Nordborg og Tilia var i spidsen for processionen, for som
formanden for håndværkerforeningen sagde ”repræsenterer I trods alt det ældste
håndværk på Nordals”.