Sejladser ved Als 1999


Tilbage til Home
Til båden
Her
Bådens historie.
Begivenheder i bådens historie.
Til Våben !
Til Lauget
Til begivenheder
Til Feedback
Links til andre interessante steder på nettet..
Den første tur i Hjortspringbåden.
1999-05-29

I år 1999 var Hjortspringbåden i vandet 5 gange. Den vigtigste begivenhed var selvfølgelig den officielle søsætning på Grundlovsdag, men ugen forinden den 29. maj blev båden prøvesøsat. I august var båden i vandet 2 gange - den 15. august var der arrangeret sejladser for de medlemmer, der ikke var plads til ved søsætningen og den 21. august sejlede Tilia på Nordborg Sø ifm. Nordborgs udnævnelse til årets kommune 1999. Endelig var båden i vandet i september, for at foretage prøvesejladser sammen med Nationalmuseets Marinarkæologiske Forskningscenter.

Prøvesøsætning.

Lørdag den 29. maj 1999 fik kopien af Hjortspringbåden for første gang vand under kølen. Dagen var en generalprøve på den officielle søsætning ugen efter, så både besætning og øvrige deltagere var mødt op lørdag morgen – i smukt solskin. Båden blev båret ud og sat på vognen. Derefter kørte vi i procession ned til Dyvig, hvor søsætningen skulle foregå. Båden blev atter løftet af vognen og båret ud i vandet, og vi kunne alle ånde lettet op da vi så at båden flød let og elegant på vandet, og kun tog beskedne mængder vand indenbords. Følelsen ved at se båden på vandet efter 5 års arbejde kan ikke beskrives. Båden blev trukket over til en bådebro, hvor de værste utætheder blev lukket med oksefedt. Så kom det store øjeblik hvor besætningen kunne gå om bord og endelig kunne vi lægge fra land og padle båden et par gange frem og tilbage inderst i Dyvig. Takten var ikke alt for god, men båden var forbavsende let at padle. Det var straks lidt sværere at styre båden – det var ikke muligt at vende båden vha. styreåren, så vi måtte vende båden vha. padlerne. Efter et par ture blev båden atter båret på land og kørt tilbage til værftet.

Søsætning.

Grundlovsdag skulle så være den store, officielle søsætningsdag. Besætningen mødtes i Lindeværftet for at bære båden ud på vognen og andre deltagere mødtes i Dyvig for at forberede de øvrige aktiviteter i festligholdelsen. Alle var klædt i jernalderdragter. Alt var planlagt, men vejrguderne var ikke helt på vores side, så en time før start åbnede himlen for sluserne. Vi var spændt på hvor mange tilskuere der ville komme, specielt når vejret ikke var med os, men de første biler begyndte at ankomme og så blev det ellers ved. På et tidspunkt var der kø fra midten af Nordborg til Holm, mellem 2 og 3 kilometer. Klokken 14 satte vi processionen i gang som planlagt og på dette tidspunkt var regnen heldigvis næsten holdt op. Forrest kom båden efterfulgt af en flok jernalderbørn og en kærre med gudinden Nerthus trukket af 4 slaver. Bagerst kom et mandskor, der messede undervejs. På den sidste del af turen blev vi fulgt af 10 lurblæsere. Langs hele ruten var der mange tilskuere, der efterhånden sluttede sig til optoget. I Dyvig blev vi modtaget af ca. 4.000 tilskuere.

Formanden for Hjortspringbådens Laug holdt en tale på bådens vegne, hvorefter diverse talere roste laugets arbejde og det flotte resultat. Vores togt med båden blev velsignet af en ypperstepræst og så blev båden løftet af vognen og båret ud i vandet under fanfare fra lurblæserne. Båden blev trukket over til en bådebro og besætningen steg ombord. Båden blev døbt af gudinden Nerthus med følgende ord:

Oh båd – jeg dig velsigner og døber

Tilia Alsie er navnet du skal bære

Gør din egn og dit tapre mandskab ære

Når du med stævn og åre bølgen kløver


Fortøjningerne blev kastet og Tilia Alsie sejlede af sted under store klapsalver fra de mange tilskuere. Vi sejlede frem og tilbage langs kysten, så alle tilskuere kunne beundre båden. Der blev arrangeret en ekstra sejlads, hvor andre medlemmer og venner af lauget fik mulighed for at prøve båden. Under denne anden sejlads fik vi overrakt et egetræ fra vikingeskibet Freja fra Hejlsminde. Efter denne tur blev båden atter båret på land og anbragt på vognen, så tilskuerne kunne få lejlighed til at se båden på nærmere hold.

Tilskuerne kunne nu gå rundt og se på de øvrige aktiviteter på mar­kedspladsen. Der var bl.a. frem­stilling af tovværk af lindebast, pilefletning, pottemager og fiske­handler. Jernalderbørn solgte amu­­letter. De sultne kunne nyde en portion vildsvin og de tørstige kun­ne købe mjød og vin i lerkrus dekoreret med et billede af båden. Ved femtiden blev båden kørt tilbage til værftet og på det tidspunkt begyndte det igen at styrte ned, så selv om vejret kunne have været bedre, var vi alligevel heldige med tørvejr under selve arrangementet.

Sejlads for medlemmer.

Søndag den 15. august var der arrangeret sejlads for de medlemmer, der ikke havde haft lejlighed til at prøve båden ved søsætningen. Samtidig skulle vi øve os i at stige ombord i båden fra vandet. Ved prøvesøsætning og søsætningen var vi steget ombord fra en bådebro, men den 21. august skulle vi sejle på Nordborg Sø, hvor vi ikke havde en bådebro til hjælp. Det var forbavsende let at stige omborg fra vandet, så det var ikke et problem.

Sejlads på Nordborg Sø.

Lørdag den 21. august blev Nordborg udnævnt til Årets Kommune 1999 ved et arrangement på Nordborg Slot. I den anledning var vi inviteret til at sejle på Nordborg Sø. Først skulle vi have transporteret Tilia fra Holm til Nordborg, så vi spændte vognen efter en traktor og kørte i gangtempo til Nordborg med 4 medlemmer til fods ved siden af vognen til at rette op på kursen. Vel ankommet til Nordborg Slot blev båden søsat og vi sejlede frem og tilbage på søen i ca. 3 kvarter, hvorefter båden igen blev båret i land. Efter overrækkelsen af prisen for årets kommune kørte vi båden op gennem byen til rutebilsstationen, hvor tilskuerne kunne se på båden et par timer.

Prøvesejladser.

Den 8. til den 11. september havde vi besøg af 11 personer  fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde som i samarbejde med lauget skulle foretage forsøg med Hjortspringbådens sejl­egenskaber.

Båden blev sat i vandet onsdag aften i Dyvig og sejlet over til lystbådehavnen, hvor den blev fortøjet ved en bådebro. Båden skulle blive i vandet indtil lørdag aften, så for at sikre båden blev der holdt vagt om natten. Selvom det var tæt på midten af september foregik sejladserne i et pragtfuldt vejr, så vi kunne sejl rundt i shorts og T-shirts. Sejladserne lørdag foregik frem og tilbage i Dyvig og med enkelte afstikkere ind i Mjelsvig. Vi afprøvede forskellige vendeteknikker og foretog hastighedsprøver og når vi kom i land om eftermiddagen var arme og skuldre godt ømme.

Procession i Nordborg.

Ud over sejladserne deltog vi i 1999 også i Nordborg Håndværkerforenings 125 års jubilæum den 8. oktober.  I den forbindelse var der arrangeret et optog gennem Nordborg og Tilia var i spidsen for processionen, for som formanden for håndværkerforeningen sagde ”repræsenterer I trods alt det ældste håndværk på Nordals”.

Top: Spydspids af jern

Top   

Back: Spydspids af ben

Tilbage

Home: En bred kniv

Hjortspring   Båd    Våben  Laug   (Status   Historie   Milepæle)   Begivenheder  Feedback    Links

Opdateret:
2007-05-03

© Hjortspringbådens Laug 1997 - 2007

Kommentarer eller tilbagemelding til: Webmaster