31. august til 3. september gennemførte vi en
række testsejladser i samarbejde med Nationalmuseets Marinarkæologiske
Forskningscenter.
På sejladserne torsdag og fredag deltog 4 mand fra
Nybro-Furåens og Esrum kano- og kajakklubber sammen med laugets medlemmer.
Lørdag og søndag blev Tilia padlet af et hold fra dragebådsklubben Viking Team
Copenhagen http://hjem.get2net.dk/vikingteam/dk_index.htm
Torsdag øvede vi padleteknik og styring i
Dyvig og Mjelsvig (se kort). Om eftermiddagen lavede vi en række
slæbeforsøg, hvor
trækkraften og hastigheden blev målt. Fredag formiddag sejlede vi ud og vendte
i Stegsvig og gik i land på Stegsgaftangen for at spise frokost. Om
eftermiddagen udlagde vi to bøjer, der skulle anvendes ved hastighedsprøverne
lørdag og søndag. I løbet af dagen lavede vi flere hastigheds- og
manøvreringsforsøg.
Lørdag og søndag havde vi som sagt afsat til
forsøg med båden padlet af professionelle padlere. Der blev udført en række hastighedsforsøg
og over en 250m strækning kom farten op på 8,2 knob. Kadencen på padlerne havde
været på 65 tag i minuttet. Over en strækning på 1000m blev der holdt en fart
på 7,9 knob. Takten i padlingen blev styret af en trommeslager, der sad forrest
i båden med ryggen til sejlretningen.
Lørdag og søndag var det også planen at sejle
lave en langturssejlads fra Dyvig til Stevningnor (ca. 8 sømil), hvor båden
skulle overnatte og så returnere om søndagen. Men på grund af meldinger om hård
vind til kuling om søndagen måtte vi desværre aflyse denne tur.
Søndag blev der som forudsagt kraftig vind fra
nord og vi besluttede at lave en hårdtvejrstur ud i Stegsvig og Als Fjord.
Dragebådssejlerne padlede ud forbi Lønsømade og ud i Als Fjord og mod nord mod
bølgerne, der skønnedes at være 1 meter høje. Tilia klarede bølgerne i fin stil
uden at der kom vand ind over rælingen, men når båden red på toppen af bølgerne
piblede vandet ind ved syningerne. Heller ikke da Tilia blev vendt rundt på
tværs af bølgerne gav den høje sø problemer.
Testsejladserne gav os bl.a. nogle erfaringer
med padlerne. Padlerne til de to forreste og to bagerste spanter skal være
længere, for at kunne nå ordentligt ned til vandet. Bladet på padlerne skal
skærpes, så padlerne lettere kan trækkes op af vandet. Styreårens surring til
kølhornets rod giver kraftige hvirvler, så vi overvejer om styreåren skal
placeres længere agterude.