Vore erfaringer med Tilia ud fra medlemssejladser og tests i de første 10 år.
Beretningen er opdelt i to perioder:

  • De første 4 år
  • De første 10 år

Tilia har deltaget i mange små og store begivenheder i tidens løb, både i Danmark og Tyskland. Der har været adskillige TV-optagelser, med udsendelser i både Norge, Sverige og Danmark, nogle af dem genudsendes ind imellem.
Der har været løbende vedligehold af Tilia, hun har ligevis været udsat for konstruktive ændringer, som et forsøg på at udfylde de "huller" der er i det originale Hjortspringfund.
Det videre liv for Tilia er beskrevet i:

Bådens tilstand efter 4 år

Tilia har i de fire år, der er gået siden indvielsen, været søsat 13 gange. Når den ikke sejler, bliver den trukket på land og kørt op til Lindeværftet. Kun ved sejladser over flere dage bliver den i vandet, vel bevogtet også om natten.
Denne fremgangsmåde betyder, at båden efter en periode i værftshallen er helt udtørret og meget utæt. Den tætnes, i hvert fald nogenlunde, ved at fylde vand i båden til op over de nederste sysømme, og holde vandstanden der et par dage.
I begyndelsen strømmer vandet kraftigt ud, men allerede efter 6 timer stilner vandstrømmen af. Hvor der stadig kan konstateres huller, tætnes disse med oksetælle. Herudover er vi begyndt at tætne længere revner med en blanding af granharpiks og oksetælle i blandingsforholdet 80/20. Med tiden vil alle sysømme være blevet dækket med et harpikslag, hvorved båden nærmer sig udseendet af den originale Hjortspringbåd, da denne blev udgravet.
Nogle lange revner, der er dukket op i sideplankerne, er blevet forsynet med udvendige asketræslister, der er syet fast. I det hele taget er sideplankerne de mest spinkle elementer i båden. Enten udsættes disse for særligt store belastninger, eller også er sideplankerne fremstillet af specielt dårligt træ.

Båden tætnes med harpiks og males med trætjære.

Båden tætnes med harpiks og males med trætjære.
Foto: H.P. Rasmussen.

Ingen af syningerne er sprunget.
Håndteringen af Tilia under nedtagning fra vognen og opstillingen på vognen igen har givet uforholdsmæssigt store belastninger. Et kranarrangement, der er blevet indført, har hjulpet på denne belastning. Vi må nok erkende, at den vekslende udtørring og gennemvædning har sin del af skylden for revnedannelserne. Båden tjæres udvendigt og stryges indvendigt med linolie en gang om året.
Hun har ligget i vandet i 281 timer, deraf har hun sejlet de 73. I alt har hun tilbagelagt ca. 300 sømil.

De første 10 år

Der er udgivet en lille tryksag på 12 A4-sider om de første 10 år. Det er tilgængeligt i PDF-format.

Skriftet indeholder følgende afsnit:

  • Sejladsoversigt
  • Konstruktive valg
  • Materialevalg
  • Padling
  • Langturssejlads
  • Stabilitet
  • Ombordstigning
  • Styring
  • Sejlføring

PDF-tryksagen er delt i to dele:

Kilder

Hjortspringbådens Laug

COVID-19

  • Vi må  kun have 9 gæster, og,
  • Alle skal bære mundbind. Dette gælder indtil 2. januar 2021.

Adresse

Hjortspringbådens Laug
Dyvigvej 11
Holm
6430 Nordborg

  • E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • Hjemmeside:
    hjortspring.dk
  • CVR: 31219647

Om Lauget

Vi er et arbejdende værksted med interesse for forhistoriens arkæologi.
Tilia Alsie er en rekonstruktion af båden og andre dele fra Hjortspringfundet.

Åbningstider

  • Alle tirsdage fra januar til december:
    13 - 17, hvis vi arbejder (lys i bygningen)
    18:30 - 21:00.
  • Ferier og spec. åbning, se her.
  • For besøg udenfor de normale åbningstider, se her.

Personligt

  • Persondata.
  • Cookies

Kontakt

  • Formand.
  • Kasserer.
  • Om hjemmesiden.

© Copyright 1997 - 2020 Hjortspringbådens Laug.
Alt materialet på denne hjemmeside er omfattet af gældende lov om ophavsret.
Reglerne kan ses her.

Top