Genskabelsen af Hjortspringbåden

5. juni 1999. Indvielse af kopien af Hjortspringbåden

5. juni 1999

Dagen er kommet.

Så er dagen oprunden, Hjortspringbåden skal genopstå! Båden bæres ud af den kommende besætning.

Båden skal anbringes på transportvognen.

Båden skal placeres på vognen under nøje kontrol.

Venter i regnvejr.

Båden venter i styrtregn indtil det er tid til at påbegynde det ceremonielle.

Lindeværftets nye facade.

Imens kan vi jo kaste et blik på forskønnelsen af vores bygning: Nyt indgangsparti og vinduer,
facaden pudset og malet med et billede af Hjortspringbåden i 1:1, Brokkerne i forgrunden bliver engang til en vej.

Så er det lige før afgang.

Besætningen er ved at komme på plads, hvis de da ellers kan komme til for interesserede gæster.

Så er det alvor! På vej.

Båden er blevet tømt for regnvand og nu går turen mod Dyvig, med høvdingen som bannerfører.

På vej.

Båden trækkes stille og roligt ad de små veje af besætningen.

De stolte bådbyggere på vej mod Dyvig.

Det er en alvorlig sag at transportere båden de ca. 800 m til Dyvig.

Lurblæsere følger os på vej.

Men der skal musik til! Det er kun 150 år siden Bronzealderen sluttede, så man kan stadig blæse på lur.

Det sidste stykke mod Dyvig.

Ned ad bakken, det sidste stykke inden parkeringspladsen ved Dyvig.

Der synges.

Mandskoret afsynger en hymne til bådens ære.

Det sidste stykke mod vandet gennem en folkemængde.

Båden må "skære" sig vej gennem menneskemængden det sidste stykke ned til vandkanten.
Det er efter der har været afholdt taler af forskellige honoratiores.

Det sidste stykke mod vandet gennem en folkemængde.

Men det lykkedes, måske på grund af "musikken".

På vandet igen.

Båden trækkes hen til flydebroen.

Mange mennesker på en smal strandbred.

Det gik ikke helt upåagtet for sig, der var ca. 4.000 tilskuere.

Ombordstigning fra flydebroen.

Mandskabet er ved at komme ombord.
Vikingeskibet til venstre er Freja Byrding, en kopi af Skuldelev 3.

Dåbshandling.

Inden vi kan sejle, skal båden have et navn. Denne handling udføres af Gudinden Nerteus, med vand i en lerkrukke.

Oh båd - jeg dig velsigner og døber
Tilia Alsie6 er navnet du skal bære.
Gør din egen og dit tapre mandskab ære,
når du med stævn og åre bølgen kløver!

Tilia Alsie på den første officielle tur.

Så kan vi vise de mange mennesker på bredden at vi har lavet en både, der kan sejle(s).

Tilia Alsie på den første officielle tur.

På den første tur blev der sejlet rundt i det nære farvand, tilskuerne skulle jo gerne kunne se Tilia.

Vi besøger Freja og får et egetræ.

På den anden tur, med en del af besætningen udskiftet med vore gode venner fra Nationalmuseet,
blev vi prajet fra Freja, de ville gerne give en gave, et egetræ, det står nu på vores plæne.

3. tur med gæster.

Det blev til flere ture. Imens kunne tilskuerne se på håndværk og nyde helstegt vildsvin og Hjortspringvinen.

Festen er slut.

Til sidst er den gode dag dog ovre og gæsterne er på vej væk fra Dyvig.

  • Billederne er udvalgt og tilpasset af Ib Stolberg-Rohr

Noter og kilder

  • 6. Tilia er det latinske navn for lind.
        Alsie ~ fra Als

Hjortspringbådens Laug

COVID-19

  • Vi må  kun have 9 gæster, og,
  • Alle skal bære mundbind. Dette gælder indtil 2. januar 2021.

Adresse

Hjortspringbådens Laug
Dyvigvej 11
Holm
6430 Nordborg

  • E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • Hjemmeside:
    hjortspring.dk
  • CVR: 31219647

Om Lauget

Vi er et arbejdende værksted med interesse for forhistoriens arkæologi.
Tilia Alsie er en rekonstruktion af båden og andre dele fra Hjortspringfundet.

Åbningstider

  • Alle tirsdage fra januar til december:
    13 - 17, hvis vi arbejder (lys i bygningen)
    18:30 - 21:00.
  • Ferier og spec. åbning, se her.
  • For besøg udenfor de normale åbningstider, se her.

Personligt

  • Persondata.
  • Cookies

Kontakt

  • Formand.
  • Kasserer.
  • Om hjemmesiden.

© Copyright 1997 - 2020 Hjortspringbådens Laug.
Alt materialet på denne hjemmeside er omfattet af gældende lov om ophavsret.
Reglerne kan ses her.

Top