Denne del omhandler vores opfattelse af placeringen af bundbrædder i båden. Den afviger fra Nationalmuseets. Fremstilling af padler og ror.
Bundbrædder, padler og ror
Der er fundet ca. 85 brædder, tilspidset i hver ende, de er ca. 120 cm lange, ca. 7-8 cm brede og omkring 1,5 cm tykke. De fleste var af lind, enkelte af ask. Vi har tolket dem som bundbrædder.
Rosenberg2 mente at disse brædder skulle beskytte syningerne i bunden af båden. Vi er uenige, der er behov for støtte til fødderne når man skal padle, så vi anbragte dem på dæksbjælkerne3.
Den første udgave af bundbrædderne var for spinkle til de, måske, lidt for tunge padlere. De knækkede. Så der blev lavet et helt nyt sæt i spejlkløvet ask. Billedet er fra maj 2020.
Der skulle laves et passende antal padler. De er alle individuelle, med forskelligt formet håndtag og en længde svarende til placeringen i båden. De skal være længere for og bag i båden.
Bladet på padlen er meget smalt. Det er nødvendigt med den høje padeltakt - ca. 1,5 s pr. tag.
Overfladen på padlerne skal være meget glat ved håndtaget. Bladet skal være skærpet i enden,så det bryder vandet på en god måde.
En samling af padler. De fleste er af ask, en enkelt af lind og uden håndtag.
Agterenden af Hjortspringbåden på Nationalmuseet. Den viste rest af et ror er dog fundet i forenden. Styreåren er monteret i styrbord side agten for løftingen4.
Et ror færdiggøres. Længden på ror-blad og -skaft er vores valg.
Rosenberg5 nævner muligheden for en form for udlægger ved klamperne på stævnklodsen. Dette er et forsøg på at lave et sådant rorleje.
Rorlejet sat på stævnklodsens klamper.
Rorlejet monteret på plads på klamperne og over stræktovet. Nationalmuseets folk er ved at opmåle båden til en 3D-model af vores båd.
Her er ophængt et ror i udlæggeren4. Løsningen blev forkastet. Den var for ustabil, måske på grund af stræktovet.
I stedet blev roret fæstnet til svøbet (hasselgrenen) ved den agterste tofte. Den placering blev brugt i den første tid, indtil afprøvningerne begyndte sammen med Nationalmuseets folk.
Fra den aller første sejlads. Bemærk rorets placering agter (til venstre). Vinklen på styreåren - ca. 45° - giver en dårlig virkningsgrad af roret4.