Genskabelsen af Hjortspringbåden

Denne del omhandler vores opfattelse af placeringen af bundbrædder i båden, den afviger fra Nationalmuseets.
Fremstilling af padler og ror.

Bundbrædder, padler og ror

Fremstilling af bundbrædder.

Der er fundet ca. 85 brædder, tilspidset i hver ende, de er ca. 120 cm lange, ca. 7-8 cm brede og omkring 1,5 cm tykke.
De fleste var af lind, enkelte af ask. Vi har tolket dem som bundbrædder.

Bundbrædder lagt ud på dæksbjælkerne.

Rosenberg2 mente at disse brædder skulle beskytte syningerne i bunden af båden.
Vi er uenige, der er behov for støtte til fødderne når man skal padle, så vi anbragte dem på dæksbjælkerne3.

Bundbrædder lagt ud på dæksbjælkerne.

Den første udgave af bundbrædderne var for spinkle til de, måske, lidt for tunge padlere. De knækkede.
Så der blev lavet et helt nyt sæt i spejlkløvet ask. Billedet er fra maj 2020.

Fremstilling af paddel.

Der skulle laves et passende antal padler. De er alle individuelle, med forskelligt formet håndtag og en længde svarende til placeringen i båden.
De skal være længere for og bag i båden.

Fremstilling af paddel.

Bladet på padelåren er meget smalt. Det er nødvendigt med den høje padeltakt - ca. 1,5 s pr. tag.

Fremstilling af paddel.

Overfladen på padelårerne skal være meget glat ved håndtaget.
Bladet skal være skærpet i enden,så det bryder vandet på en god måde.

Forskellige padler.

En samling af padelårer. De fleste af ask en enkelt af lind og uden håndtag.

Ror på Hjortspringbåden, Nationalmuseet.

Agterenden af Hjortspringbåden på Nationalmuseet. Den viste rest af et ror er dog fundet i forenden.
Styreåren er monteret i styrbord side agten for løftingen4.

Vores ror.

Et ror færdiggøres. Længden på ror-blad og -skaft er vores valg.

Udlægger til ror.

Rosenberg5 nævner muligheden for en form for udlægger ved klamperne på stævnklodsen. Dette er et forsøg på at lave et sådant rorleje.

Udlægger til ror.

Rorlejet sat på stævnklodsens klamper.

Udlægger til ror. Opmåling.

Rorlejet monteret på plads på klamperne og over stræktovet.
Nationalmuseets folk er ved at opmåle båden til en 3D-model af vores båd.

Udlægger med ror.

Her er ophængt et ror i udlæggeren4. Løsningen blev forkastet. Den var for ustabil, måske på grund af stræktovet.

Ror placeret ved svøbet, spante 1.

I stedet blev roret fæstnet til svøbet (hasselgrenen) ved den agterste tofte.
Den placering blev brugt i den første tid, indtil afprøvningene begyndte sammen med Nationalmuseets folk.

Roret i brug på vandet.

Fra den aller første sejlads. Bemærk rorets placering agter (til venstre).
Vinklen på styreåren - ca. 45° - giver en dårlig virkningsgrad af roret4.

  • Billederne er udvalgt og tilpasset af Ib Stolberg-Rohr

Noter og kilder

Hjortspringbådens Laug

COVID-19

  • Vi må  kun have 9 gæster, og,
  • Alle skal bære mundbind. Dette gælder indtil 2. januar 2021.

Adresse

Hjortspringbådens Laug
Dyvigvej 11
Holm
6430 Nordborg

  • E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • Hjemmeside:
    hjortspring.dk
  • CVR: 31219647

Om Lauget

Vi er et arbejdende værksted med interesse for forhistoriens arkæologi.
Tilia Alsie er en rekonstruktion af båden og andre dele fra Hjortspringfundet.

Åbningstider

  • Alle tirsdage fra januar til december:
    13 - 17, hvis vi arbejder (lys i bygningen)
    18:30 - 21:00.
  • Ferier og spec. åbning, se her.
  • For besøg udenfor de normale åbningstider, se her.

Personligt

  • Persondata.
  • Cookies

Kontakt

  • Formand.
  • Kasserer.
  • Om hjemmesiden.

© Copyright 1997 - 2020 Hjortspringbådens Laug.
Alt materialet på denne hjemmeside er omfattet af gældende lov om ophavsret.
Reglerne kan ses her.

Top