Denne del omhandler Nationalmuseets opmåling af båden. Generalprøven.
Nationalmuseets opmålinger, generalprøven
Stræktovet er strammet op og vejen ud af værftet er gjort klar, men inden skal båden måles op.
Opmålingen foretages af folk fra Nationalmuseets afdeling i Roskilde. Her er der ved at blive påsat målepunkter.
Alle måledata bliver indlæst i computere til senere modellering til en 3D-model af båden.
En af målemetoderne er brug af en 3D målearm.
En anden målemetode er brug af en "totalstation" - apparatet på trefoden i baggrunden. Det bruger laser.
Den rød/hvide "pind" er målet for laseren, det giver afstand og højde fra totalstationen.
Der måles på rigtig mange punkter på båden.
Begge målemetoder bruges samtidig.
Alle disse anstrengelser har resulteret i en 3D trådmodel af forstavnen. Billedet er fra computerprogrammet. Det kan også vises som en flademodel.
1999-05-30, dagen hvor båden skal i vandet for aller første gang. Båden skal bæres ud af 20 personer, hver med en gammel brandslange over skulderen.
Der løftes.
Båden er båret ud af Lindeværftet og sat på vore specialdesignede transportvogn.
Det er ikke kun søsætningen der skal trænes, men hele den planlagte ceremoni. Som det ses, er vores bygning blevet forskønnet og forsynet med et billede af Hjortspringbåden i 1:1.
Der skal også være et sangkor med til den STORE fest, det er herrerne i mørke jakker.
De første meter ad vejen mod vandet i Dyvig.
Ad de små krogede veje i Holm.
Ud på vejen mellem Nordborg og Dyvig.
Vi fylder hel godt på de små veje. De modkørende er også nysgerrige og tager hensyn!
Det sidste stykke, ned ad bakke, til parkeringspladsen med en rampe ned til vandet.
På parkerinspladsen ved de to roklubber. Der er en flydebro vi har fået lov til at bruge.
På kanten af rampen til vandet.
Alle er glade, den flyder!
Nu skal vi have båden fortøjet til flydebroen, der ligger i baggrunden.
Båden er nu ved broen, der kan gøres klar til at sejle.
Kopien af Hjortspringbåden er endlig i sit rette element, næsten som for 2.370 år siden!