Dronningens og Tilias besøg i Augustenborg

Den 26. august kunne Augustenborg fejre deres 350 års jubilæum.
Da der på dette tidspunkt var bryllup i det norske kongehus kunne dronningen og prinsen ikke komme på selve dagen, så i stedet var de på besøg i Augustenborg den 25. juli.

Vi var blevet inviteret til at deltage i arrangementet i Augustenborg, hvor det var meningen at vi skulle følges med dronningens chalup det sidste stykke ind til Augustenborg.
Forud for dagen var der mange forberedelser. Knud Skov Rasmussen var flere gange i telefonisk kontakt med førstestyrmanden på Dannebrog, for at aftale hvordan det skulle foregå. I den periode hvor besøget skulle foregå var dronningen og prinsen på sommerferie på Gråsten Slot, så Dannebrog lå til kaj i Sønderborg. Det blev derfor aftalt at mandskabet på Dannebrog skulle på besøg på Danfoss, Danfoss Museet og i Lindeværftet. Disse besøg blev afviklet den 23. og 24. juli

Tilia på slæb.

Tilia på slæb.

Selve besøget startede så tidligt på dagen at det var nødvendigt at transportere Tilia til Augustenborg aftenen før, hvor vi mødtes i Lindeværftet kl.16.30. Vi startede med et lille orienteringsmøde hvorefter vi trak Tilia til Dyvig og søsatte hende. Tilia skulle slæbes efter en motorbåd til Augustenborg, så 6 medlemmer steg ombord og padlede ud til motorbåden, hvor de efter lidt besvær fik en trosse fastgjort til motorbåden.
Vi havde lavet en aftale med folkene omkring Sebbe Als (et vikingeskib i Augustenborg) at vi måtte lægge Tilia ved bådebroen ved deres naust i Augustenborg Fjord. Vi havde også fået lov til at benytte deres naust, så nogle medlemmer kunne overnatte og passe på Tilia. Altså blev Tilia slæbt til Augustenborg og lagde til ved nausten. Om aftenen samledes nogle af vores medlemmer ved nausten sammen med et antal vinflasker, hvor de havde en hyggelig aften.

Aftenstemning med Augustenborg ’skyline’ i baggrunden.

Aftenstemning med Augustenborg ’skyline’ i baggrunden.

Næste dag mødtes vi ved nausten kl. 8.30 for at øve os lidt i at padle i takt og hilse pænt med padlerne. Vi prøvede konceptet besluttet efter turen til Hardeshøj med at have kaptajnen (Knud Skov Rasmussen) stående midt i båden og en rorsmand agten og Magda istævnen (Denne gang udstyret med en rigtig tromme og en kalkunknogle som trommestik). Vejret var flot med lidt dis og skyer, som så ud til at de ville forsvinde i løbet af dagen. Ifølge planen skulle Dannebrog sejle fra Sønderborg og så tæt på Augustenborg som den kunne. Derfra skulle Dronning Margrethe og Prins Henrik så sejle med chaluppen ind til Augustenborg. Vi skulle så mødes med dem og følges med dem ind til Augustenborg. Vi havde fået at vide at vi nok ikke kunne følge med, fordi chaluppen kunne sejle op til 10 knob og vi skal være gode for at få Tilia over 5 knob. Knud Skov Rasmussen havde dog aftalt med styrmanden på Dannebrog at de skulle starte lidt tidligere med chaluppen, så de kunne sejle lidt langsommere på det sidste stykke.

På det aftalte tidspunkt lå vi klar, men der var ingen chalup i syne. Der sejlede en masse både fra Augustenborg ud til Dannebrog for at følge chaluppen ind – imellem dem var Sebbe Als. Vi lå og sejlede lidt rundt ved den aftalte bøje og endelig kunne vi se at chaluppen var på vej ind fulgt af en hel flåde af både.

Da chaluppen nærmede sig satte vi fart på ind mod Augustenborg, så vi i hvert fald kunne følge med et stykke vej. Faktisk præcist på dette tidspunkt forsvandt de sidste skyer, så det blev fint solskin. Da chaluppen kom op på siden af os hilste vi pænt på dronningen og prinsen med padlerne og de vinkede tilbage til os. Vi havde slet ikke behøvet at spekulere på om vi kunne følge med chaluppen, fordi de satte farten så langt ned at vi uden problemer kunne følge deres tempo. Dronningen og prinsen kiggede meget interesseret på os – men Tilia er jo også et flot syn.

Chaluppen og Tilia på vej ind i Augustenborg havn.

Chaluppen og Tilia på vej ind i Augustenborg havn.

Chaluppen lægger til i Augustenborg.

Chaluppen lægger til i Augustenborg.

Vi ankom sammen med chaluppen til Augustenborg, hvor vi lagde os pænt ude i havnen, mens chaluppen lagde til ved den til lejligheden fremstillede landgangsbro. Vi fik desværre ikke set så meget af arrangementet på land, fordi der var et kæmpe skrummel af en motorbåd (flere etager høj), som absolut skulle lægge sig helt inde ved siden af chaluppen, så ingen på de mindre både i havnen havde en chance for at se noget.

Sebbe Als på Augustenborg Fjord.

Sebbe Als på Augustenborg Fjord.
Foto: A. Weile

Da dronningen og prinsen var kørt væk i hestevogn sejlede vi lidt rundt i havnen til ære for de mange tilskuere. Derefter satte vi stævnen tilbage til nausten hvor vi skulle spise frokost sammen med Sebbe Als’ besætning. Vi grillede nogle pølser og hyggede os.

Efter frokost var der tid til at prøve hinandens fartøjer. Det var spændende at være med på et vikingeskib, som vi fik lov til at ro et stykke ud af fjorden. Da kaptajnen syntes at vi havde arbejdet hårdt nok på årene blev vi slæbt et stykke længere ud, hvor vi så vendte og satte sejl, for at sejle ind til nausten igen. Det var hårdt arbejde at hejse sejlet op i masten, men da det først var gjort var det afslapning resten af vejen ind.

Klokken 14.30 skulle Prins Henrik indvie en tilbygning hos Augustenborg Roklub. Roklubben ligger lige overfor nausten på den anden side af fjorden, så vi sejlede sammen med Sebbe Als over til roklubben. Her lagde Sebbe Als til ved deres bådebro, fordi et par af deres medlemmer skulle deltage i arrangementet, Det var meningen at vi blot skulle ligge ude på vandet, men i stedet lagde vi stævnen ind til deres bådebro, men blev siddende i båden. Prins Henrik ankom og foretog indvielsen. Efter indvielsen kom han ud på bådebroen for at se på Sebbe Als og Tilia. Han gik først hent til Sebbe Als og fik en forklaring af deres skipper. Som altid blev han fulgt af en stime journalister og fotografer, som så ud til at de kedede sig lidt. Da prinsen havde set Sebbe Als kom han hen for at hilse på os. Han sagde at det havde været at flot syn at se os om morgenen på turen ind til Augustenborg.

Prinsen fik en lille snak med Magda og fik lov til at prøve hendes tromme. Efter lidt snak spurgte han om det var muligt at få en lille tur i Tilia. Vi svarede selvfølgelig ja, hvorefter han spurgte om der var plads i programmet til en 5-minutters tur. Det var der, så han smed stokken (som han havde med pga. podagra i den ene fod) og steg ombord. Vi var alle lettere chokeret, men vi fik kastet fortøjningen og begyndte at padle baglæns ud. Nu var alle fotograferne vågnet op til dåd og der blev taget en masse billeder. Vi fik vendt båden og sejlede en lille runde med prinsen, som så ud til at han nød turen. Om turen blev på 5 minutter eller 10 minutter ved jeg ikke, men vi fik sejlet en runde og lagde så igen til ved bådebroen. Prinsen steg fra borde igen og sagde mange tak for turen, og jeg tror nok at alle ombord var stolte af det fine besøg. Vi kunne nok også spore en anelse misundelse i stemmen på Sebbe Als’s skipper bagefter.

Prins Henrik som passager på Tilia.

Prins Henrik som passager på Tilia.
Foto: A. Weile

Da Prinsen var taget af sted fra roklubben sejlede vi tilbage til nausten, hvor det var tid til at få slæbt Tilia tilbage til Dyvig igen. 6-7 mand tog med i båden, medens resten af os kørte hjem. Vi mødtes et par timer senere i Dyvig for at bære Tilia på land og køre hende tilbage til Lindeværftet.
Der blev snakket meget om vores oplevelse med Prins Henrik, og det vil der nok blive et stykke tid fremover.
Alt i alt var det en pragtfuld tur med fint vejr, hyggeligt samvær og store oplevelser.

Af Leif Stig Andersen

Tilia, Sebbe Als for sejl og Ottar Als.

  • Kommentarer og spørsmål til denne side kan sendes til Webmaster

Hjortspringbådens Laug

Adresse

Hjortspringbådens Laug
Dyvigvej 11
Holm
6430 Nordborg

  • E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • Hjemmeside:
    hjortspring.dk
  • CVR: 31219647

Personligt

  • Persondata.
  • Cookies

Kontakt

  • Formand.
  • Kasserer.
  • Om hjemmesiden.

© Copyright 1997 - nu, Hjortspringbådens Laug.
Alt materialet på denne hjemmeside er omfattet af gældende lov om ophavsret.
Reglerne kan ses her.

Top