21. januar 2017

Her, den 21. januar 2018 sidder jeg og kigger ud over Dyvig, solrigt og uden vind er det. Vandet spejler de træbevoksede skrænter, der omgiver vigen og jeg tænker tilbage på året før, den 21. januar, 2017, dagen hvor vi, Hjortspringbådens Laug, sammen med Danmarks Radio deltog i optagelsen til nogle indslag i ”Historien om Danmark, Metallernes tid”. Et tilsvarende vejr var det den dag, en gunstig situation for sejlads i det kolde vand. Og koldt var det, såvel i vandet som i luften.

Forberedelser

Kulden, den bringer os tilbage til månederne før, der hvor DR henvendte sig til os for at foreslå, at vi skulle deltage i nogle sejladser med optagelser til ovennævnte udsendelsesrække. Umiddelbart kunne lauget afvise forslaget, det var for koldt og følgende for farligt (ved en kæntring). Imidlertid besluttede vi os til at kontakte DR igen, det var jo en enestående mulighed for at profilere vort laug og båd. I december blev der udformet en kontrakt med DR med en række forbehold, planen blev, at sejladsen skulle foregå 7. januar, subsidiært den 21. januar, afhængig af vejret, eller slet ikke. Et par dage før den 7. januar mødtes et par medlemmer for at vurdere situationen. Der lå et tyndt islag over store dele af vigen, så vi måtte aflyse sejladsen.

Såvel før som efter 7. januar blev der fortsat afholdt en række møder på Lindeværftet, hvor mange betænkeligheder blev luftet, mere eller mindre relevante. Resultatet blev imidlertid, at projektet skulle indeholde en række forbehold, især vedrørende beklædning, redningsfartøj og sejlplan (vanddybden ikke over 1 m).
Et par dage før 21. januar viste vejrmeldingen ideelt vejr såvel vind som temperatur, så vi informerede DR om muligheden for gennemførelse den 21.
Dagen før, sent eftermiddag, ankom kortegen, kan man næsten kalde antallet af biler, med fotografer, instruktør, påklædere og hvad ved jeg.
Efter en kort introduktion på Lindeværftet kørte vi ned til Dyvig, så på forholdene såvel vand, bro som Deutsche Ruderverein Norderhardes klubhus, som roklubben havde stillet til rådighed for iklædning mm.

Indtryk fra filmoptagelserne.

Malt af: K.V. Valbjørn

Sejldagen

Tilia bugseres af nogle af kajakklubbens medlemmer hen til bådebroen.

Foto: Thomas Roger Henrichsen,
Danmarks Radio historie & tro.
Manuskriptforfatter og instruktør til DR's serie: Historien om Danmark.

Vi, der havde meldt os til aktiviteten, 16 som besætningsmedlemmer, et antal ”bolværksmatroser”, undskyld udtrykket, og senere nogle medlemmer der ville tage sig af forplejningen, en planlagt middag på Lindeværftet som afslutning på dagen, mødte op dels på Lindeværftet for at bringe Tilia ned til Dyvig og dels i roklubben for at blive iklædt.
Påklæderne var klar og i løbet nogle timer var besætningsmedlemmerne gjort ukendelige med kofter, pelse og huer samt sminke.
Tilia var ankommet, hun blev søsat og bugseret hen til roklubbens bro af nogle medlemmer af kajakklubben.

Tilia er ved at blive bemandet og handelsgods ligger klar på broen.

Også Lars Mikkelsen, den gennemgående kommentator i hele ”Historien om Danmark” serien var dukket op, interesseret i alt omkring sig og og meget snakkende, mens forberedelserne fandt sted.
Første sejlads startede vel omkring 10:30, formålet var at filme båden udefra. Ud over de 16 laugsmedlemmer var der 4 statister, hyret af DR. Fotografen sejlede med i brandvæsenets redningsbåd. Ihukommende de mange bekymringer måtte jeg som korresponderende reder fortælle kaptajnen, at sejladsen kun kunne finde sted langs østkysten af Dyvig, på lavt vand. Vi tog da også en tur der frem og tilbage, vandet var blankt og vinden nær nul, stabiliteten var overbevisende god. Vel baseret herpå styrede kaptajnen Tilia tværs over vigen til området vest for badehotellet, et betydeligt rigtigere sted at filme på grund af den ubebyggede baggrund. Et godt valg og i overensstemmelse med en kaptajns myndighed, så snart et skib havde havde kastet los (jeg var med, ikke som reder, men som trommeslager).

Bronzealderfolk på vej ud i verdenen for at handle.

Foto: Thomas Roger Henrichsen.

Efter en times sejlads (uden at vi frøs) landede vi og fik en skål god suppe (hvad den var, ved jeg ikke men godt smagte den og varm var den).
Efter pausen entrede vi igen ombord, denne gang med Lars Mikkelsen, en fotograf og en lydtekniker. Endnu engang sejlede vi hen vest for badehotellet og der blev optaget en række indenbords film med tilhørende Lars Mikkelsen kommentarer.

Besætningen plus fortæller.

Foto: Thomas Roger Henrichsen.

Efter en times sejlads landede vi ved broen, hvor Tilia blev losset for sine store mængder af pelsværk og andet udstyr. Mandskabet blev opstillet til fotografering.
Båden blev ført hen til ophalerstedet, sat på vognen og rullet op mod Lindeværftet. Lars Mikkelsen deltog aktivt i disse aktiviteter.
På Lindeværftet var der dækket op til et måltid, vi havde arrangeret en glimrende skipperlabskovs og DR-folkene havde også arrangeret et koldt bord (for en sikkerheds skyld, de vidste jo ikke om de indfødtes mad kunne spises). Vores mad blev nu en succes, flere ville have opskriften.

Det blev en god dag

Knud V. Valbjørn.

Kilder

• Nyhedsbrev, april 2017, nr. 2.
  • Danmarks Radio.
    Historie & tro:
    Historien om Danmark.
  • Nyhedsbrev, februar 2018, nr. 1.

Hjortspringbådens Laug

Adresse

Dyvigvej 11
Holm
6430 Nordborg

• E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • Hjemmeside:

• Formand.
  • Kasserer.
  • Om hjemmesiden.

© Copyright 1997 - nu, Hjortspringbådens Laug.
Alt materialet på denne hjemmeside er omfattet af gældende lov om ophavsret.