Skematisk fremstilling og navngivning af Hjortspringbådens konstruktionsdele. 1
Ribbestativer
Råt tilhugget tofte af lind.
Det rå sæde.
En råt formet tofte.
Sæde og bjælke formes.
Undersiden af toften formes.
En færdig formet tofte sammenlignet med en tegning i skala 1:1. Sæderne på alle tofter er af samme størrelse, kun bjælken mellem dem er forskellige.
Færdige tofter lagt op på bådens rælinger.
En dæksbjælke opmåles og tilpasses ved klamperne.
Dæksbjælke med isatte bæresøjler og nogle stykker hasselgrene for at holde korrekt afstand til klamperne. Søjlernes huller i toften kan opmærkes.
Et ribbestativ - spant - består af en tofte af lind, en dæksbjælke og to søjler af asketræ. Det hele holdes sammen af ...
en hasselgren. Der bruges en friskskovet gren, som straks afbarkes og gøres klar til isætning,
hvilket kan være ret vanskeligt, især ved de yderste spanter (1, 2 & 9, 10). Det hjælper at bruge noget fedt som smøremiddel.
Et færdigt ribbestativ. De fleste ribbestativer består af de viste fem dele, bortset fra nr. 10 og nr. 1, de har kun en snelle. Derudover er nr. 1 helt speciel.
Tofte nr. 1 - agtertoften råt tilpasset.
Detaljer skæres ud på tofte nr. 1.
Tofte nr. 1 sammen med en bærebjælke.
Klamperne ved tofte nr. 1 er specielt udformet. Det er vor egen konstruktion, idet der ikke findes bevarede dele fra denne del af fundet.
Tofte nr. 1 sat på plads agter. Bemærk udskæringerne og hullerne nederst i toften.
Et lille agterskot er monteret længst bagude på rælingsplankerne og den første planke til løftingen (et lille dæk) lagt på plads.
Agtertofte, agterskot og løfting på plads.
Båden er nu tjæret indvendig, tofterne behandlet med linolie og der er monteret et "stræktov" mellem klamperne på begge stævnklodser.
Agterskottet med sine fine udskæringer, også på agtersiden. Stræktovet er fastgjort til klamperne på den agterste stævnklods.